Produksjonsprosess
Nitriden | Smelteverket
![](/media/uaplvpcv/produksjonsprosess-dnn.jpg?width=1200&height=600&rmode=min)
A Importkai
Importkaia ble oppført i 1913. Råvarene til produksjonen av aluminium var aluminiumoksid ("aluminiamel") som var foredlet fra bauxitt. Dette kom fra Jamaica, Brasil og Afrika. I tillegg ble det benyttet petrolkoks.
B Råvarelager
Råvarene aluminiumoksid og petrolkoks ble lagret i lagerbygninger på kaia.
C Lagersiloer
I 1952 ble det bygd siloanlegg for lagring av aluminioksiden. Denne ble transportert ved hjelp av trykkluft i et rør fra importkaia.
D Ovnshusene
I ovnshusene ble aluminiumoksiden blandet med petrolkoks og smeltet i elektriske ovner. Teoretisk var det mulig å fremstille 99,88% ren aluminium, på Eydehavn klarte de på det beste å produsere med 99,8% renhet. Produktene var "wire bars", "rolling slabs" og "ingot".
E Kraftforsyning
Begge bedriftene på Eydehavn hadde behov for store mengder elektrisk kraft til produksjonen. Sam Eyde kjøpte i 1907 aksjemajoriteten i Arendal Fossekompani. Fossekompaniet stod for utbyggingen av Bøylefoss kraftverk mellom 1911-1913. Fossekompaniet kjøpte også eiendommene på Staksnes, der industrien ble bygd.
F Omformerstasjonen
På grunn av avstanden til kraftverket på Bøylefoss, måtte kraften overføres som vekselstrøm fram til bedriften. Her måtte den omformes til likestrøm før den ble koblet til ovnene. Dette skjedde i omformerstasjonen. Bygget hadde telefon og radioforbindelse med Bøylefoss.
G Ferdigvarelager og eksportkai
De ferdige produktene ble lagret i ferdigvarelageret ved eksportkaia.
W Taubane
Fra importkaia ble antrasitkoks transportert via taubane opp til elektrodefabrikken.
X Elektrodefabrikk
Elektroovnene som smeltet aluminium trengte elektroder (+anoder og -katoder). Disse ble laget av antrasittkoks og bek på elektrodefabrikken som lå litt vest for selve bedriften. Denne fabrikken forsynte også DNN's aluminiumsfabrikk i Tyssedal.
Y Industrijernbane
Mellom elektrodefabrikken og stekeriet gikk det en smalsporet industrijernbane. Her ble vogner med elektroder trukket av bensindrevet lokomotiv. Den siste bakken opp til elektrodefabrikken var så bratt at vognene ble trukket opp med vinsj. Det gikk også et spor ut til Heggedalstippen der avfallet fra produksjonen ble tømt på sjøen.
Z Stekeriet
I stekeriet ble elektrodene som kom fra elektrodefabrikken stekt. Under stekingen "svettet" elektrodene tjære som randt ned og forurenset grunnen. Denne miljøgiften er i dag lukket "hermetisk" inne med den nye kaifronten som ble bygd i 2004.